10 Tips Bantu Anak Puasa

29/05/2014

10 Tips Bantu Anak Puasa


Assalamualaikum...

Sempena Ramadhan yang bakal mejelang tidak lama lagi, inilah peluang ibu bapa untuk mendidik anak menunaikan ibadah puasa. Bak kata pepatah "Melentur Buloh Biarlah Dari Rebungnya". Membiasakan anak berpuasa dari mereka kecil lagi supaya kelak lebih mudah mereka mengerjakan ibadah puasa. Amalan puasa sangat bagus untuk anak kita, bukan sekadar sebagai ibadah tetapi juga ia mencergaskan dan meningkatkan tahap kawalan diri dan nafsu kepada anak kita. Mengajak anak berpuasa mungkin juga bukan sesutu perkara yang mudah. Kita perlu bijak menggunakan startegi dan psikologi. Mari kita cuba, dengan beberapa tips di bawah yang boleh membantu aank berpuasa.

 10 Tips Bantu Anak Puasa

1. Sentiasa Bercerita

Setiap kali berpuasa sentiasa terangkan pada anak apa itu puasa. Berikan anak gambaran awal tentang puasa dan anda boleh lakukannya sewaktu mereka kecil lagi. Minda si kecil ibarat span yang menyerap, maka apa yg dilihat dan didengar akan disimpan dan tidak mustahil dia akan faham dan tahu apa yang anda ceritakan dan excited nak tahu lebih mendalam mengenai puasa.

2. Sabar

Sebagai ibu bapa, anda adalah icon kepada anak anda. Tunjukan yang anda 'cool" semasa berpuasa, walaupun hakikatnya anda lapar, dahaga dan kepenatan. Tunjukan bahawa anda menjalani ibadah puasa dengan penuh kesavbaran dan tidak mengeluh di depan anak.

3. Berperingkat

Bagi anak yang berpuasa buat pertama kali, anda boleh mengajarnya secara berperingkat. Untuk permulaan tidak perlu berpuasa sampai waktu berbuka. dari minu ke minggu anda boleh menambah tempoh berpuasa. Anda boleh mulakan di hari pertama berpuasa dari sahur sehingga 10 pagi, minggu kedua sehingga tengahari, minggu ketiga sehingga petang dan minggu terakhir sehingga berbuka.

4. Semangat

Sokongan daripada ibu bapa sangat penting. Berikan kata-kata positif dan motivasi kepada anak supaya mereka bersemangat untuk meneruskan ibadah puasa. Contohnya:"Cuma 2 jam je lagi, ibu rasa mia masih boleh bertahan sbb mia nampak kuat lagi" atau " Cuba lihat abang dan kakak boleh je berpuasa. adik juga pasti boleh".

5. Leka

Lekakan anak dengan memenuhkan masanya dengan aktiviti-aktiviti menarik.  Ini bertujuan, mengalih tumpuannya kepada lapar dan dahaga. ajak anak membantu anda memasak, menyediakan sajian berbuka puasa, membuat kuih raya, mengaji Al-Quran bersama-sama dan sebagainya. Dengan cara ini, si anak akan terlupa tentang lapar dan dahaga.

6. Hadiah

Sebelum bermulanya bulan puasa, tanya pada anak hadiah apa yang dia nak sbg penghargaan kerana berjaya berpuasa. Sedikit sebanyak dengan cara ini membantu mendorongnya untuk terus berpuasa.

7. Menu Kegemaran

Masakan makanan kegemaran anak semasa berbuka dan bersahur. Ini juga salah satu cara mendorong anak untuk berpuasa. Anda boleh tanyakan kepadanya masakan yang ingin dimakan. Selain itu, penting bagi ibu bapa menyediakan makanan seimbang sepanjang Ramadhan supaya anak menerima cukup nutrisi.

8. Seronok Bersahur

Selalunya anak -anak sangat liat ketika dikejut bangun tidur bersahur. Umpan anak dengan memasak makanan kegemarannya atau memasang rancangan tv kegemarannya. Sesekali anda boleh membawa anak bersahur di luar.

9. Jauhi Godaan

Bagi anak yang baru mula belajar berpuasa cuba jauhi makanan dan minuman daripada mereka.

10. Aktiviti memenatkan

Pesan pada anak supaya tidak melakukan aktiviti yang memenatkan seperti berlari, duduk diluar atau bermain di bawah cahaya matahari.

11. Supplement Tenaga

Supplement salah satu alternetif bagi membantu anak anda lebih bertenaga. Untuk bertenaga cecair dalam badan perlu dikekalkan bagi mengelak dehidrate dan perlu mengambil nutrisi yang lengkap bagi mengelak si anak jatuh sakit. Dua supplement penting untuk anak anda iaitu Performance Drink dan Meal Shakes.

1. PERFORMANCE DRINK

10 Tips Bantu Anak Puasa, Performance Drink, Meal Shakes,
PERFORMANCE DRINK Penghilang Dahaga

Minuman Penghilang Dahaga

Performance Drink merupakan minuman hidrasi tulen. Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan Shaklee Performance Drink terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air.  Tambahan pula, Performance Drink mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain. Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari   dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Terbukti secara klinikal

Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat:
  • Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi
  • Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk kalsium dan magnesium (bukan untuk jenama unggul)
  • Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.
2. MEAL SHAKES

10 Tips Bantu Anak Puasa, Performance Drink, Meal Shakes,
My baby with her Favorite MEAL SHAKES

Meal Shakes  Pelengkap Nutrisi atau Multivitamin

Meal Shakes dalam bentuk serbuk dan boleh dibancuh dengan apa-apa air kegemaran kita . Meal Shakes minuman yang sedap dan berkhasiat yang menjadi pelengkap sarapan pagi kita. Anda boleh berikan anak anda semasa bersahur. malah, anda boleh bancuh untuk seisi keluarga kerana ia memang sesuai diambil dari kanak-kanak sampailah ke tua. Bagi ibu-ibu yang tercari-cari supplement atau multivitamin untuk anak, Meal Shakes adalah pilihan yang tepat.

Kandungan Dalam Meal Shake

  • Mempunyai 19 jenis vitamin dan mineral penting
  • Mengandungi 9 jenis asid amino perlu
  • Sumber tinggi dalam kandungan serat dan protein
  • Tinggi Kalsium
  • Rendah Glisemik Indeks

Khasiat Meal Shakes kepada Anak

  • Nutrien asas untuk tumbesaran kanak-kanak
  • Memberi tenaga secara konsisten
  • Menyokong sistem imun
  • Kekalkan kesihatan keseluruhan
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Untuk order klik sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 
 atau isi form di bawah:
Name:
Email Address:
Massage

Create a web form here

0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *