Makanan untuk Ibu Menyusu

27/01/2012

Makanan untuk Ibu Menyusu


Assalamualaikum...

Makanan yang berkhasiat dan seimbang sangat penting bagi ibu menyusu . Bagi ibu2 yg menyusu diluar sana  jom tgk apa yang anda perlu makan.....:)

Breastfeeding sebagai motivasi berterusan untuk mengikuti diet yang sihat sepertimana yang anda ikuti semasa kehamilan. 

Apa yang anda perlu FOKUS....

  • bijiran penuh seperti nasi perang 

  • buah-buahan dan sayur-sayuran segar 

  • makanan yang memberikan banyak protin 

  • kalsium 

     

  • zat besi 

     

Pilih snek yang berkhasiat seperti yogurt, kekacang , telur dan sandwic yang diperbuat daripada roti gandum penuh. 

Adalah baik jika anda meminimakan pengambilan makanan bergoreng dan juga makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa.

Dalam sesetengah komuniti, mungkin terdapat pantang-larang terhadap sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran. Walau bagaimanapun, pakar-pakar tetap mengatakan bahawa anda tidak perlu menghadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda-tanda sensitif selepas menyusu. 

Pastikan anda minum banyak air – lapan sehingga 12 gelas air sehari adalah mencukupi. Untuk kepelbagaian, anda boleh pilih jus buah-buahan atau sayur-sayuran, air kurma merah, susu soya tiada gula dan minuman dadeh. Ini akan membantu badan anda untuk menghasilkan susu yang diperlukan oleh bayi anda. 

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya:  Siti Sarah Mohamad Nor  ♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ]  ♥ Contact No :017 202 3543  ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com
 


0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *