4 Sumber Makanan Untuk Kekalkan Tenaga Anak

29/05/2014

4 Sumber Makanan Untuk Kekalkan Tenaga Anak


Assalamualaikum...

Untuk mengekalkan tenaga yang cukup ibu bapa seharusnya menggalakkan aktiviti fizikal kepada anak -anak. Aktiviti fizikal ini penting bagi meningkatkan Stamina, menstabilkan metabolisme dan memastikan tumbesaran yang optimum. Selain itu juga pemakanan juga perlu dititikberatkan supaya anak kekal bertenaga terutama anak yang bersekolah. Mereka mempunya jadual yang ketat dari pagi sampai ke malam. Beban kerja sekolah, aktiviti di sekolah, kokurikulum dan kelas tambahan memerlukan tenaga yang banyak. Maka, mereka perlukan makanan yang boleh menyalurkan sumber tenaga kepada mereka supaya mereka boleh recharge semula tenaga mereka atau sekurang - kurangnya bertahan sebelum masuk ke kamar tidur untuk rehat.

 4 Sumber Makanan Untuk Kekalkan Tenaga Anak

1. Karbohidrat

Makanan berasaskan beras dan bijirin perlu dijadikan makanan pembekal tenaga yang utama. Ini kerana makanan - makanan ini adalah penyumbang paling banyak. 60 peratus daripada jumlah tenaga diambil daripada sumber karbohidrat.

2. Protein

Pastikan anak- anak diberikan ikan, daging, ayam, telur dan kekacang bagi mendapatkan sumber protein. Protein penting bagi pertumbuhan anak -anak. Selain  membekalkan tenaga, protein juga adalah sumber utama bagi proses membaik pulih tisu - tisu badan.

3. Zat Besi

Makanan yang kaya dengan zat besi penting kepada anak - anak bagi mengelak Anemia. Anemia boleh menyebabkan anak -anak lesu dan kurang bertenaga akibat kurang oksigen dalam darah . Makanan seperti daging, ayam, sayur - sayuran hijau dan bijirin yang kaya dengan Zat Besi.  Zat Besi daripda bijirin dan sayur - sayuran diserap lebih baik apabila dihidangkan bersama - sama dengan makanan yang kaya dengan Vitamin C. Buah - Buhan sitrus dan jus buah - buahn sitrus serta sayur - sayuran hijau atau kuning adalah pembekal Vitamin A dan C yang bagus.

4. Air 

Mengambil air yang banyak penting bagi melicinkan segala fungsi badan. Kandungan air di dalam badan kanak - kanak lebih banyak dari orang dewasa. Oleh itu, mereka lebih cepat mengalami dehidrasi berbanding orang dewasa. Jadi, pastikan anak minum sekerap mungkin dalam sehari.

Supplement Yang Disyorkan Untuk Tenaga Anak

1. MEAL SHAKES 


Kandungan protein dalam MEAL SHAKES membantu memberi tenaga secara konsisten kepada anak anda. Zat Besi, Vitamin C dan Vitamin A membantu pembentukan sel darah merah. MEAL SHAKES sangat sesuai diambil pada waktu SARAPAN supaya mereka lebih bersedia untuk memulakan aktiviti. MEAL SHAKES mengandungi:
  • mempunyai 19 jenis vitamin dan mineral penting
  • 9 jenis asid amino perlu
  • sumber tinggi dalam kandungan serat dan protein
  • tinggi kalsium
  • rendah glisemik indeks

2. PERFORMANCE DRINK

Performance Drink merupakan minuman hidrasi tulen. Penyahhidratan atau kurang air dalam badan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan keletihan kepada anak anda. Shaklee Performance Drink terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air.  Tambahan pula, Performance Drink mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain. Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari   dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.
  
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
 Untuk order klik sini
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 

atau isi form di bawah:
Name:
Email Address:
Massage

Create a web form here

0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *