Bagaimana Mencegah Resdung

22/07/2012

Bagaimana Mencegah Resdung


Assalamualaikum....

Kita biasa dengar tentang resdung. Ramai diantara kita yang mengalami resdung termasuklah saya. Boleh buat kita tak tidur bila resdung tu menyerangkan. Kalau sedang bekerja, boleh buat kita hilang mood dan sukar untuk fokus semasa bekerja. Walaubagaimanapun, ia masih boleh dicegah atau boleh dikurangkan dengan beberapa cara.

Apa itu resdung?

Resdung adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid,maxillary dan sphenoif.

Tanda-Tanda Menghidap Resdung

  •  Hidung selalu tersumbat
  •  Lendir dari hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan di antara mata.
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang.
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.
Salah satu punca resdung adalah dari alahan terhadap jenis makanan tertentu, habuk,parasit (demodex) dan kutu. Apabila anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara didalam hidung akan membengkak. Seterusnya ia menyebabkan pergrakan udara tidakdapat dikeluarkan. Udara yang terkumpul akan menyebabkan  kulat tumbuh dan kawasan dalam hidung akan menjadi semakin membengkak.

Bagaimana mencegah resdung

  • Elakan memelihara haiwan berbulu.
  • Jangan menggunakan sarunng bantal, selimut yang diperbuat daripada bulu binatang.
  • Bersiihkan karpet setiap hari dirumah anda.
  • Pakai penutup hidung sekiranya mengemas rumah.
  • Minum air suam dengan kadaryang banyak. Boleh juga mengamalkan sup panas.
  • Selau mencuci dan menjaga kebersihan muka.
  • Elakkan makan makan laut sekiranya alah pada makanan tersebut.

Supplement untuk RESDUNG

Anda juga boleh mengurangkan resdung dengn mengamalkan supplement. Supplement yang membantu adalah Vitamin C, Alfafa & B Complex.

Sustained Release  Vita-C 500mg

Shaklee Sustained Release  Vita-C 500mg  merupakan produk pertamayang menawarkan vitamin C dengan kawalan pelepasan secara semulajadiyang menggunakan  proprietari dengan sistem penyaluran yang melepaskan vitamin C sedikit demi sedikit dalam masa5 jam. Sebagai  satu antioksidan yang kuat, vitamin C merupakan nutrien yang mempunyai fungsi menyeluruh yang dapat menyokong kesihatan jantung, kesihatan imun, keutuhan sel serta kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan pembuluh darah.

Alfalfa Complex

Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala zat. Akar tunjangnya yang menganjur sedalam 6 meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi.
Alfalfa Complex merupakan satu formula Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. shaklee dalam tahun 1950-an.Kami hanya menggunakan alfalfa yang terbaik yang tumbuh di California yang kaya dengan pelbagai jenis zat termasuk kalsium, fosforus, zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavonoid, pelbagai mineral srih dan vitamin.Sumber semulajadi dari alfalfa . setiap hidangan mengandungi 300mg kalsium bersamaan dengan segelas susu.

B Complex

Vitamin B penting untuk keseluruhan fungsi tubuh yang baik samada dari segi kesihatan jantung, sintesis DNA, menguruskan tekanan dan dalam membinatenaga metabolisme.Kajian terbaru membuktikan bahawa vitamin Bberupaya meningkatkan penglihatanmata dan sistem pernafasan.
Vitamin B Complex mengandungi semua 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi  vitamin B yang hilang untukmembantumenguatkan jantung ,peparu dan organ-organ penting yang lain.

Alfalfa, B Complex, Bagaimana Mencegah Resdung, Resdung, Vitamin C, Alfalfa, B Complex, Bagaimana Mencegah Resdung, Resdung, Vitamin C, Alfalfa, B Complex, Bagaimana Mencegah Resdung, Resdung, Vitamin C,


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya:

Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543 
♥ Emel : ladysara84@yahoo.com



0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *