3 Cara Mengatasi Anak Makan Memilih

03/04/2012

3 Cara Mengatasi Anak Makan Memilih



Assalamualaikum...
 
Isu makanan merupakan satu aspek penting dalam masyarakat. Oleh kerana makanan penting dalam kehidupan dan boleh memastikan perkembangan fizikal yang sihat, semua ibu bapa berharap agar anak mereka gemar makan makanan berkhasiat. Walaubagaimanapun tidak semua menu hidangan ibu bapa disukai oleh kanak kanak. Beberapa jenis masalah yang berhubungkait dengan makanan boleh timbul di kalangan kanak kanak yang makan memilih.

Banyak terdengar keluhan ibu bapa yang amat risau dengan cara pemakanan anak anak mereka, terutama sekali bagi anak anak  yang tidak suka makan sayur sayuran. Selain itu ada di kalangan kanak kanak yang hanya memilih sejenis makanan setiap hari tanpa jemu. Ada pula kanak kanak yang hanya memilih makanan  ringan seperti keropok dan gula gula untuk di makan. Makan seperti ini boleh menimbulkan masalah pada kesihatan mereka kelak. 

3 Cara Mengatasi Anak Makan Memilih 

  1. Ibu bapa digalakkan makan semeja besama kesemua anak - anak mereka pada waktu makan dan makan bersama anak mereka. Dalam suasana makan bersama, ibu bapa perlu makan makanan berkhasiat terutama sekali sayur sayuran yang dimakan dengan selera sekali. Pendek kata apa sahaja makanan yang ibu bapa mahu anak mereka makan, ibu bapa perlu memakannya di hadapan anak anak mereka dengan penuh selera dan rasa enak. Kanak kanak yang melihat keadaan ini tentu sekali ingin mencuba dan meniru gelagat ibu bapa mereka. 
  2. Anak anak tidak perlu dimarah sekiranya mereka makan dalam keadaan bersepah. Hal ini kerana ibu bapa juga perlu memastikan bahawa suasana semasa makan adalah tenteram dan tidak penuh kritik untuk mengelakkan anak kecil menjadi takut pada waktu makan. Ibu bapa seharusnya membiarkan sahaja keadaan bersepah yang berlaku dan melatih anak mereka sedikit demi sedikit supaya tidak makan dalam keadaan demikian.  
  3. Untuk membantu anak anak mudah gemarkan makanan ialah melalui proses pembelajaran dengan memperkenalkan rasa pelbagai makanan.  

Beri Anak Supplement

Disamping itu juga, ibu bapa boleh memberi supplement kepada anak anak bagi memastikan anak anak cukup nutrien. 

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu. 
  
 Meal Shakes

Hidangan yang lazat, berkhasiat serta mudah disediakan yang pasti digemari oleh seisi keluarga:

•    Sarapan segera yang berkhasiat
•    Lazat, sarapan segera yang mampu dibeli
•    Hidangan segera untuk para atlet
•    Kudapan menarik pada bila-bila masa
•    Hidangan yang ideal, rendah kolestrol, lemak dan sodium 


 Untuk maklumat lanjut sila hubungi 017-2023543 atau email ladysara84@yahoo.com atau PM facebook Siti Sarah Mohamad Nor 

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.   

Sihat bersama,                        


 

0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *