Manfaat Menyusui Anak bagi Ibu

27/05/2013

Manfaat Menyusui Anak bagi Ibu


Assalamualaikum....

Menyusui anak bukan sahaja bermanafaat atau memberi kebaikan semata-mata untuk anak malah si ibu juga mendapat manfaat yang banyak daripada penyususan ini. Saya pasti para ibu pasti berasa bangga dapat menyusukan anak. Saya pun dah rasainya dan alhamdulillah anak saya dah 2 tahun 3 bulan dan masih menyusu secara eksklusif. Menyususkan anak bukan hanya sekadar memberikan susu badan kita kepada anak kita, malah lebih dari itu. Saat kita menyususkan anak, melihat muka yang comel tu sangat menyejukkan hati dan rasa ketenangan yang tak terkata. Saya sendiri tak sampai hati nak bercerai susu dgn mia. Rasa macam tak lengkap hidup saya seharian kalau mia tak menyusu.

Bagi ibu-ibu dan bakal-bakal ibu yang ingin tahu apa manfaatnya menyusui anak kepada anda, mari saya kongsi sedikit dari pengalaman saya dan pembacaan saya....

Manfaat menyusu bagi Ibu adalah:
  • Membantu wanita mengurangkan berat badan yang diperolehi sewaktu hamil
  • Membantu rahim kembali kepada saiz normal dgn lebih cepat.
  • Melindungi wanita dari kanser payudara kelak.
  • Dapat mengurangkan risiko patah tulang pinggul dan kanser ovari kelak.
  • Melindungi kesihatan ibu 
  • Menjarakkan kehamilan berikutnya
  • Menjimatkan waktu
  • Mengurangkan pendarahan setelah melahirkan
  • Mencegah payudara bengkak
  • Murah dan lebih ekonomi
National Health & Medical Research Council (Dewan Penelitian Kesihatan dan Perubatan Nasional NHMRC) Australia menganjurkan agar wanita harus memberikan susu ibu kepada bayi selama 6 bulan. Memperkenalkan makanan apabila berusia 6 bulan bersama susu ibu dan tetap meneruskan sehingga usia 12 bulan atau lbih lama lagi. Jika anda kurang yakin tentang penyususan, paling tidak anda harus mencuba. Beberapa minggu saja pun akan memberi perlindungan tertentu bagi bayi anda pada hari-hari pertama.
Bagi ibu yang ingin meneruskan penyusuan scara eksklusif sehingga 2 tahun, kesabaran, kerajinan sangat-sangat diperlukan. Amalkan konsep ini terutama ibu yang bekerja:
  • Supply Vs Demand (pam atau perah susu sehingga payudara anda betul-betul kosong supaya susu akan diproses semula lebih banyak.
  • Makan mengikut waktu dan menu makanan perlulah seimbang kerana nutrisi di dalam makanan mempengaruhi kualiti susu anda.
  • Minum air kosong sekurang-kurangnya 3 liter sehari kerana susu badan terdiri daripada air.
Pengalaman saya sepanjang menyusukan anak, badan memang akan rasa letih berbanding biasa kerana kita terpaksa mengepam susu, bangun malam menyusu anak dan bangun awal pagi untuk mengepam susu. Di tambah dengan kerja yang banyak di ofis, melayan anak dan suami, menyiapkan kerja rumah membuatkan kita tak cukup tangan dan akhirnya kepenatan dan stress. Bagi mengatasi masalah ini saya telah mengamalkan supplement supaya saya rasa lebih bertenaga, sihat, cerdas dan lebih ceria. 
Supplement Shaklee sangat-sangat membantu saya dan yang bestnya susu saya sangat meriah selepas mengamalkannya. Sehingga hari ini saya masih mengamalkan shaklee bukan sekadar untuk menyusu sahaja tetapi untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543 
♥ Emel : ladysara84@yahoo.com
 

0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *