7 Panduan Makan untuk Kekalkan Berat Badan Yang Sihat

02/06/2014

7 Panduan Makan untuk Kekalkan Berat Badan Yang Sihat


Assalamualaikum...  

2 Amalan Penting untuk Kekalkan Berat Badan Yang Sihat

Mengekalkan berat badan yang sihat sebenarnya tidaklah sukar. 2 perkara penting yang perlu anda titikberatkan untuk mengekalkan berat badan yang sihat atau ideal. 

1. Melakukan amalan fizikal yang mengeluarkan peluh seperti bersenam secara konsisten, mengemas rumah, berbasikal, berenang.

 

2. Mengambil makanan yang seimbang, yang lengkap dengan nutrisi penting seperti karbohidrat, vitamin, mineral, protein, Zat Besi dan tidak lupa sedikit lemak.

7 Panduan Makan untuk Kekalkan Berat Badan Yang Sihat

1. Makanan Yang Seimbang dan Pelbagai

Diet harian anda perlulah dilengkapi dengan 5 kumpulan makanan ini iaitu bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran, protein dan produk tenusu.

2. Awasi Saiz Hidangan

Bilangan sajian yang disarankan berbeza berdasarkan janitina, aktiviti fizikal dan berat badan. Seelok-eloknya anda dapatkan nasihat daripada pakar pemakanan atau pakar diet bilangan maknaan yang sesuau untuk anda. Biasanya, diet yang seimbang disarankan sebanyak 2000 kkal sehari.

3. Kurangkan Lemak dan Minyak

Makan di rumah adalah cara terbaik untuk mengawal kandungan lemak dan minyak di dalam makanan kita. 

4. Kurangkan Gula

Gula dalam makanan dan minuman anda dianggap sebagai kalori tidak perlu dan ia boleh menyebakan pertambahan bert badan. Jadi, kurangkan keinginan terhadap makanan manis dan gantikan dengan snek buah-buahan. 

5. Kenyang Dengan Serat

Amalkan diet yang mengandungi serat kerana ia memberi rasa kenyang yang lebih lama. Anda boleh mengawal berat badan anda kerana dengan pengambilan serat anda cepat rasa kenyang dan ini membantu anda untuk kurang makan dan seterusnya mengelak anda dari makan berlebihan. Serat boleh didapati dari sumber kekacang, sayur-sayuran, buah-buahan, oat, beras perang, jagung dan roti bijirin.

6. Amalkan Masa Makan Yang Tetap

Apabila anda meninggalkan waktu makan atau mengambil masa yang lama antara waktu makan, badan anda akan mengganggap bahawa anda lapar. Ini boleh menyebabkan anada makan terlalu banyak pada waktu makan  berikutnya. Konsistenkan waktu makan anda atau elak daripada mengubah jadual waktu makan anda.

7. Rancang Makanan Terlebih Dahulu

Buat jadual harian dan mingguan makanan anda dan keluarga supaya anda dapat mengawal bilangan makanan anda setiap hari. Dengan cara ini juga anda dapat mengambil makanan mengikut kadar yang betul atau disarankan.

Pengambilan Supplement

Kebanyakan kita masih sukar untuk mengikut panduan makan yang betul. Ini kerana keterpaksaan kita mengamalkan cara hidup yang tidak sihat. Kita erlalu sibuk bekerja, kerja pula hanya melibatkan komputer yang tidak menggunakan fizikal, hanya duduk di atas kerusi empuk, setiap hari terpaksa makan diluar, masa kerja yang tidak menentu, keluar pagi-pagi balik rumah 10 malam dan kadang-kadang hari minggu pun bekerja. perkara-Perkara ini membawa kepada masalah stress yang teruk yang mengganggu kita mengekalkan berat badan yang sihat, seterusnya membawa kita kepada penyakit-penyakit kronik seperti sakit jantung, kanser, kencing manis, darah tingggi dan semakin ramai yangmengalami masalah obesiti.

Bagi mengatasi masalah ini, adalah lebih baik anda mengamalkan supplement setiap hari. Set Kurus Shaklee membantu anda mendapat berat badan yang sihat. Di antaranya ialah:

1. Herblax 

mengandungi 9 herba semulajadi antaranya daun alfalfa dan daun senna. Herblax bertindak sebagai pencuci usus dengan membersihkan segala najis dan lemak yang tersekat di dalam usus kita.  Najis dan lemak inilah yang menyebabkan nutrisi dalam makanan kita tidak dapat menyerap dengan baik dan kita tidak dapat menurunkan berat badan kita kerana masalah sembelit yang semakin teruk.

2. Lecithin 

Diekstark dari kacang soya organik bukan GMO yang mengandungi 80mg kolin dan 48mg inositol. Ia berfungsi menyerap vitamin yang larut lemak, mecahkan lemak dan kolestrol  dan mempercepatkan pembakaran lemak. Ia juga memembantu meringankan sembelit dengan bertindak sebagai pelembut najis dengan cara melembabkan usus dan meleraikan toksin di dalam usus.

3. Alfalfa

Kaya dengan protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia. Alfalfa membantu membersihkan hati, darah dan usus. Alfalfa mempunyai saponin, seperti span yang bertindak sebagai serat yang menyerap kolestrol dan juga bertindak menyingkirkan lemak.

4. Cinch Shake

Setiap kali anda minum Cinch Shake, anda akan mendapat 24 gram protein, 24 jenis vitamin dan mineral penting dan 6 gram serat larut.  Protein penting untuk membina otot, dan ototlah yang menaikkan kadar metabolisme dan juga membakar kalori. Makanan yang kaya dengan protein juga boleh mengurangkan rasa lapar. Tambahan pula protein Cinnch Shake ini sangat istimewa kerana dipertingkatkan dengan Leucine dan asid amino. Indeks Glisemik cinch Shake juga rendah  dan sangat sesuai untuk pesakit kencing manis. jangan risau, Cinch Shake merupakan soya protein yang bebas GMO.


7 Panduan Makan untuk Kekalkan Berat Badan Yang Sihat, Set Kurus, Set Kurus Shaklee, Supplement untuk kekalkan Berat Badan, supplement kurus, Buang lemak


Anda boleh mendapatkan Set Kurus Shaklee daripada saya . Pastikan anda mendapat konsultasi terlebih dahulu dari saya dan selepas anda membeli saya akan memberi cara makan yang betul eksklusif untuk anda.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk order "Produk Shaklee" klik sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 
atau isi form di bawah:
 
Name:
Email Address:
Massage

Create a web form here

0 comments :

Post a Comment

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *