Rawatan untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor

15/03/2016

Rawatan untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor


Assalamualaikum...

Buah pinggang dikatakan bocor apabila kehilangan protein dalam urin (proteinuria). Tanda kebocoran ini adalah sembap atau bengkak di bahagian kaki sahaja atau seluruh tubuh (sindrom nefrotik). Klik sini untuk lebih lanjut. Masalah ini dapat dikesan melalui pemeriksaan urin (dipstix) dan sukatan 24 jam urin untuk protinuria. Punca penyebab kebocoran dibahagikan kepada 2 kategori aitu primer dan sekunder. Primer adalah penyakit yang hanya melibatkan buah pinggang seperti Glomerulonefritis. Manakala, sekunder disebabkan penyakit lain seperti diabeties dan SLE. Klik sini untuk lebiih lanjut.

Apakah Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Terjadi Buah Pinggang Bocor ?

  • Doktor akan mengambil latar belakang pesakit untuk mengetahui sama ada terdapat tanda-tanda penyakit seperti Diabetes, SLE, Hepatitis, sejarah penyakit buah pinggang dalam keluarga, pengambilan ubat ubatan dan lain-lain maklumat yang relevan.  
  • Pemeriksaan fizikal dilakukan untuk melihat tahap bengkak pada tubuh serta komplikasi seperti tekanan darah tinggi.
  • Pesakit perlu menjalani beberapa pemeriksaan lanjut untuk mengenal pasti punca proteinuria
  • Selain pemeriksaan urin dan pemeriksaan ultra bunyi buah pinggang, ujian darah perlu dilakukan seperti tahap gula dalam darah, tahap antibodi seperti Anti Nuclear Antibody (ANA), antigen dan antibodi untuk virus Hepatitis B, C dan HIV.
  • Dalam kes-kes tertentu, secebis kecil bahagian daging, isi buah pinggang perlu diambil melalui prosedur 'biopsi buah pinggang'   (renal biopsy). Prosedur ini biasanya dilakukan oleh pakar buah pinggang (ahli nefrologi).

Rawatan Untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor

Rawatan yang diberikan bergantung kepada punca penyebab buah pinggang bocor.

PRIMIER

  • Ubat-ubat yang menahan keradangan dalam buah pinggang seperti steroid dapat membantu merawat pesakit
  • Ubat-ubat perencat keradanngan/immun (immunosuppressive) tambahan yang lebih kuat perlu diberikan sekiranya proteinuria ini tidak berkurangan dengan rawatan steroid sahaja, seperti Ciclospporin A, Cyclophosphamide dan Mycophenolate Mofetil.

SEKUNDER

  • Diabetes -tahap gula dalam darah perlu dikawal lebih baik dengan pengambilan ubat-ubatan diabetes yang mencukupi
  • Tekanan darah tinggi perlu dirawat
  • SLE
  • Ubat steroid dan Cyclophosphamide atau Mycopheolate Mofetil boleh membantu merawat keradangan dalam buah pinggang.

Rawatan Tambahan / Sampingan Untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor

  • Ubat kencing untuk melawaskan kencing dan mengurangkan sembap/bengkak.
  • Ubat untuk mengawal tekanan darah / hipetensi dari kumpulan ACEI / ARB (Angiotensin converting enzyme inhibitor atau Angiotensin receptor blocker) yang juga boleh membantu mengurangkan proteinuria dan melambatkan proses kerosakan buah pinggang).
  • Ubat dari kumpulan Statin untuk mengurangkan tahap kolestrol darah.
  • Diantara panduan-panduan umum lain yang boleh membantu ialah mengurangkan pengambilan garam dalam makanan, tidak merokok, menjaga berat badan agar tidak obes dan melakukan senaman secara konsisten. 

Adakah Penyakit Buah Pinggang Bocor Boleh Sembuh ?

Sebahagian besar kes Sindrom Nefrotik, terutama di kalangan kanak-kanak dan remaja boleh sembuh di mana tindak balas pesakit terhadap ubat steroid / prednisolone adalah baik (steroid responsive). Namun terdapat beberapa kes di mana pesakit dapat dirawat sebahagian sahaaj (partial response) atau tiada tindak balas (steroid resistant). Pesakit-pesakit ini perlu diberi ubat perencat keradangan imun (immunosuppressive) tambahan yang lebih kuat seperti Ciclosprin, Cyclophosphamide atau Mycopheolate Mofetil.

Semua pesakit perlu menjalani rawatan susulan yang berpanjangan kerana terdapat kemungkinan masalah kebocoran ini boleh berulang. Hanya sebahagian kecil sahaja pesakit yang tindak balas steroid dan ubat perencat keradangan imun tambahan ini yang akan mengalami kerosakan buah pinggang yang akhirnya memerlukan rawatan dialisis / pemindahan organ buah pinggang.  

Rawatan Buah Pinggang Bocor Dengan Suplemen

Suplemen adalah alternatif lain selain rawatan di hospital. Rawatan ini bertujuan untuk mengurangkan beban buah pinggang tersebut dan dalam masa yang sama memulihkan buah pinggang yang bocor dan juga membantu mengelak dari berulang kebocoran tersebut. Cara ini juga lebih semulajadi kerana semua bahan-bahan adalah dari tumbuh-tumbuhan. 

1. Vitamin C

kita memang hari-hari akan terdedah dengan udara kotor, makanan yang diproses termasuklah sayur-sayuran yang kita makan majoriti dah disembur dengan penyembur serangga yang ada bahan kimia. Akibatnya macam-macam yang kita sedut dan meresap ke dalam darah kita seperti toksin, racun, bahan kimia berbahaya. Buah pinggang nie pula bekerja untuk bersihkan segala kekotoran dalam darah kita. Makin kotor darah makin kuatlah kene kerja sampai satu tahap boleh rosak sebab dah tak dapat nak menampung. Sebab tulah kita perlukan Vitamin C nie untuk kurangkan beban buah pinggang kita. Vitamin C memainkan peranan sebagi pencuci darah. Darah akan lebih bersih selepas kita mengambil Vitamin C dan buah pinggang tidak perlu bekerja keras untuk mencuci segala kekotoran tersebut. Klik sini untuk ketahui lebih lanjut tentang SR Vita C Plus.

2. ESP

ESP nie protein dari sumber tumbuhan iaitu kacang soya. Organ-organ dalam badan kita nie memerlukan protein setiap hari untuk memperbaharuai sel-sel yang baru setiap hari. Setiap hari memang sel-sel kita akan mati dan akan ada sel-sel baru. Sebab tu lah bila ada kobocoran atau kerosakan pada buah pinggang kita memang perlukan protein untuk bantu gantikan dengan sel yang lebih sihat dan memperbaiki semula mana-mana sel-sel yang dah rosak untuk menutup kembali kebocoran pada buah pinggang tersebut. Klik sini untuk ketahui lebih lanjuttentang ESP.

3. Vivix

Vivix nie pula fungsinya sama macam protein. Ia memperbaharui dan memperbaiki sel-sel dalam badan. Tetapi ada lagi satu kelebihan Vivix ini iaitu ia memberi tenaga dan melindungi sel-sel. Maknanya di sini organ buah pinggang tersebut dapat berfungsi seperti sediakala walaupun sebelum ini pernah rosak atau bocor dan juga insyaAllah jika konsistan amalkannya walaupun dah sembuh, buah pinggang akan sentiasa dilindungi. Klik sini untuk ketahui lebih lanjut tumbuhan dalam Vivix.

Jom Dapatkan Twin Pack Vivix Bulan nie ! 


Rawatan  untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor, Buah Pinggang Bocor, Buah Pinggang, Vivix, Apakah Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Terjadi Buah Pinggang Bocor ?, Punca Buah Pinggang Bocor , Rawatan Tambahan / Sampingan Untuk Pesakit Buah Pinggang Bocor, Adakah Penyakit Buah Pinggang Bocor Boleh Sembuh ?, Rawatan Buah Pinggang Bocor Dengan Suplemen
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk order "Produk Shaklee" klik sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 

 atau isi form di bawah:
Name:
Email Address:
Massage

Create a web form here

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *