Punca Buah Pinggang Bocor dan Cara Mengesannya

02/03/2016

Punca Buah Pinggang Bocor dan Cara Mengesannya


Assalamualaikum...

Buah pinggang antara organ terpenting dalam badan kita. Ia ibarat mesin basuh baju kita tu. Kalau kita tak jaga elok-elok cepatlah rosak. Kalau selalu dan kerap guna pun boleh sebabkan mesin basuh tu rosak cepat. Bermula dengan berkarat, mulalah bocor sana sini. Bila kita tak service terus rosak. Mungkin ramai yang tak tahu, penyakit buah pinggang bocor ni kan. Jom saya kongsi sedikit info tentang buah pinggang bocor ni. Mudah - Mudahan memberi manfaat pada kita semua.

Punca Buah Pinggang Bocor dan Cara Mengesannya, Buah Pinggang, Buah Pinggang Bocor, Vivix, Bagaimana Cara Mengesan Buah Pinggang Bocor ?, Testimoni Buah Pinggang Bocor Sembuh dengan Vivix
 

Bagaimana Berlaku Buah Pinggang Bocor ?  

Buah pinggang yang dikatakan bocor apabila kehilangan bahan penting yang ditapis dari dari darah ke dalam urin. Di antara bahan penting tersebut ialah protein. Kehilangan protein melebihi 150mg dalam tempoh 24 jam melalui air kencing atau urin (juga disebut sebagai proteinuria) adalah di antara tanda awal penyakit buah pinggang.

Punca Buah Pinggang Bocor

Punca proteinuria ini boleh diklasifikasikan kepada 2 iaitu:

1. PRIMER

Masalah berpunca daripada penyakit yang melibatkan buah pinggang sahaja. Terdapat radang (infammation) dalam struktur penapisan kecil buah pinggang  (glomerulus). Penyakit ini dikenali sebagai Glomerulonefritis. Ada beberapa  jenis penyakit buah pinggang sebigini yang telah dikenal pasti dan mempunyai pelbagai nama  seperti minimal  change disease, membranous nefropati, lg A nefropati dan lain-lain.

2. SEKUNDER

Penglibatan penyakit buah pinggang merupakan antara beberapa organ lain yang terjejas disebabkan oleh penyakit asal tersebut.

1.  Diabetes, merupakan  punca penyebab  utama proteinuria dan penyakit buah pinggang kronik di kalangan orang dewasa di Malaysia. 

2. Penyakit keradangan/ autoimun seperti SLE (Sistemik Lupus Eritematosus)

3. Kesan sampingan ubat-ubatan seperti ubat penahan sakit (non -Steroidal Anti Inflammatory Drugs-NSAID)

4. Jangkitan kuman atau virus yang kronnik (Hepatitis B, C atau HIV)

5. Penyakit buah pinggang yang diwarisi (Adult Polycystic Kidney Disease)

Bagaimana Cara Mengesan Buah Pinggang Bocor ?

Proteinuria ini boleh dikesan melalui pemeriksaan air kencing  menggunkan sejenis kertas penguji yang akan berubah warna apabila dicelup ke dalam urin. Ujian ini dipanggil pemeriksaan dipstix urin.Ujian dipstix ini menjadi positif apabila kebocoran protein melebihi 300mg. Keputusan pemeriksaan ini direkodkan sebagai sedikit (trace), +, ++, +++, hingga maksimum ++++.

Ini sukatan secara separa kuantitatif. Pemeriksaan urin ini perlu diulang dalam tempoh terdekat untuk melihat adakah masih kekal positif. Sekiranya kekal positif dan untuk pemeriksaan yang lebih tepat, jumlah kebocoran protein ini boleh disukat di makmal dengan cara pengumpulan urin untuk tempoh 24 jam.

Adakah semua kes buah pinggang bocor bermakna buah pinggang bermasalah ?

Dalam  beberapa keadaan tertentu, buah pinggang boleh kebocoran protein dalam jumlah yang sikit, kebiasaannya kurang dari 1 gram) disebabkan gangguan sementara disebabkan demam panas, jangkitan kuman dalam urin, senaman yang berat, lemah jantung dan paru-paru berair.

Ini bermakna tidak semua kes buah pinggang bocor disebabkan penyakit buah pinggang. Ia akan hilang apabila masalah di atas pulih. Akan tetapi buah pinggang mungkin bermasalah apabila jumlah proteinuria melebihi 1 gram dalam tempoh 24 jam dan ia berkekalan positif. Buah pinggang mungkin bermasalah juga sekiranya terdapat darah dalam urin atau pesakit mempunyai tekanan darah tinggi (hipertensi).

Testimoni Buah Pinggang Bocor Sembuh dengan Vivix

Jika anda megalami masalah buah pinggang bocor ini, selain rawatan di hospital, salah satu suplemen yang saya syorkan adalah Vivix. Alhamdulillah dah ada pesakit yang mengalami masalah ni sembuh dan tak perlu buat rawatan di hospital selepas mengamalkan sebotol Vivix. Vivix merupakan suplemen yang mampu memperbaiki sel-sel yang rosak. Sebab tu ia mampu membantu masalah buah pinggang yang bocor. Klik sini untuk ketahui tumbuhan dalam Vivix.
Punca Buah Pinggang Bocor dan Cara Mengesannya, Buah Pinggang, Buah Pinggang Bocor, Vivix, Bagaimana Cara Mengesan Buah Pinggang Bocor ?, Testimoni Buah Pinggang Bocor Sembuh dengan Vivix 
   

 
 
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk order "Produk Shaklee" klik sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 

 atau isi form di bawah:
Name:
Email Address:
Massage

Create a web form here

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *